През последните два есенно-зимни сезона нямахме заболявания от грип поради локдауните заради ковид-пандемията. През тази година няма локдаун и циркулират всички сезонни вируси. Предстои за първи път да се срещнем с пациенти едновременно боледуващи от грип и ковид. Нямаме опит с подобни пациенти.
Към момента няма и предвидени здравни мерки.
Добре е, че за трета поредна година успяхме през пролетта да поръчаме от същите ваксини против грип които поставяхме през предишните две години. Не наблюдавахме странични ефекти. Понасят се добре. Нямахме и болни от грип възрастни пациенти.
Грипът е заболяване което се причинява от вируси. Те са обединени в род наречен Инфлуенца.
Някои грипни вируси разболяват само хората. Заболяването протича леко. Заразяването става от човек на човек.
От други вируси се разболяват и хората и животните. В тези случаи заболяването протича по – тежко.
Симптомите при заболяване от грип са общо неразположение, умора, болки по костите и ставите, главоболие, болка в гърлото, хрема, суха кашлица, болки в корема, гадене, кашави изпражнения.
За профилактика се използват ваксини. Поставят се през есента.
За лечение се използват противовирусни препарати. Най – често използвани са Тамифлу и Ремантадин, както и хомеопатичния Осцилококцинум. В схемата на лечение влизат и:
– лекарства против висока темература и възпаление като аналгин, парацетамол, дексофен и други. Лекарствената агенция препоръчва от тази група да се приемат  еднокомпонентни препарати, а не комбинирани, поради странични действия.
– лекарства против болки в гърлото – септолете, неоангин, ефизол и други
– пробиотици
– постелен режим
– прием на много течности, цитрусови плодове, леки храни
– проветряване на стаята
Често, боледуването от грип води до  усложнения –  възпаление на белия дроб, сърцето, мозъка, храносмилателната система и други, причинени не само от действието на вирусите, но и от насложена допълнителна бактериална инфекция.
Появяват се влажна кашлица с храчки, изпотяване, болки в гърдите, заморяване.
В тези случай се налага добавянето на антибиотик предписан от лекар.

Епидемията започнала в Китай и обхванала целия свят не е грип, но клиничните белези приличат на тези на грип.
Сходни са и методите за предпазване:
1. Избягвайте места със струпване на много хора.
2. Стойте най-малко на един метър от другите хора – не знаете кой и от какво е болен.
3. Мийте ръцете често, със сапун, в продължение на поне 20 секунди.
4. Използвайте къпрички и гелове на алкохолна основа.
5. Не докосвайте очите, носа и устата. Те са входна врата на вирусите към Вашия организъм.
6. АКО СТЕ БОЛЕН:
 – кихайте и кашляйте в кърпа която след това трябва да изхвърлите. Ако нямате, използвайте лакета си, а не дланта.
 – ЗАДЪЛЖИТЕЛНО носете МАСКА.
 – не ходете на работа и на масови мероприятия.
 – изолирайте се от семейството си. Ползвайте отделна кърпа, прибори, чаши.
Разпространението на грипа във Вашето семейство ще навреди на здравето на другите членове и на бюджета на цялото семейство.
 – при въпроси се консултирайте по телефона с нас на телефон 046 66 33 54 или във фейсбук.