Коронавирусна болест 19 (ковид) е ново заболяване, което в момента се изучава от науката и от работещите лекари.
По тази причина информацията се променя постоянно.
Ние следим новостите, за да бъдем максимално полезни на нашите пациенти.
Опитахме се да отговорим на въпросите, които най-често получаваме от пациентите.
Ще продължим да предоставяме всяка новополучена инфромация, за да можем ние и нашите пациенти да вземаме информирани решения.
Една година по-късно имаме много повече отговори.

Какво е ваксина

Ваксината ни предпазва от опасни болести, за които няма открито лечение.
Ваксините съдържат белтъци като на вируса.
Тези белтъци (антигени) са различни от човешките.
Нашата имунна система ги разпознава като чужди и започва да произвежда защитни белтъци (антитела).
Така, преди да се срещнем с истинския вирус, нашата имунна система ВЕЧЕ е научена да разпознава вируса като заплаха и когато го срещне да го неутрализира.
В резултат ние не се разболяваме или ако се разболеем, заболяването протича много по-леко и несмъртоносно.

Ваксини и заболявания – препоръки на ЕКСПЕРТИТЕ

По искане на здравния министър, експертните съвети в съответната медицинска област дадоха своите становища и препоръки относно ваксинацията срещу ковид:
1. При пациенти със сърдечно-съдови заболявания
2. Алергии
3. Пациенти с белодробни заболявания
4. Ендокринологични заболявания – диабет, болести на щитовидната жлеза, на хипофизата, на надбъбрека, затлъстяване и др.
5. Бременност
6. Пациенти със заболявания на храносмилателната система
7. Кръводаряване
8. След трансплантация
9. Бъбречна трансплантация
10. Пациенти с анемии и пациенти с нарушения на съсирването на кръвта
11. Пациенти с ревматични заболявания.
12. Пациенти с кожни заболявания
13. Мултиплен миелом
14. Пациенти след трансплантация на стволови
клетки
15. Пациенти с лимфом, миелом, левкемия и други
16. Пациенти с автоимунни, онкологични и имунодефицитни състояния.

Медикаменти при заразяване с коронавирус

В медиите се споменават много медикаменти, които предизвикват интерес у пациентите. По тази причина ще предоставя информация.
До момента, личните лекари в България не са получили от РЗИ, Агенцията по лекарства или БЛС стандарт за поведение при лечението на пациент с ковид19.
Информацията, която ще представя е от медицински журнали (Medscape—COVID-19 Pulmonary Management, статия от 12.01.2021), от СЗО, от сайта на Агенцията по лекарства и от сайта на МЗ.
Накрая ще споделя и впечатленията на нашата амбулатория от началото на пандемията до момента.
За съжаление, както при всички вирусни инфекции, така и за ковид19 няма лечение.
Това което може да ни предпази е лична хигиена и социална изолация—редовно миене на ръцете и отстояние на 1,5–2 метра разстояние от другите хора, носене на маски в закрити пространства.

Кислород
Лечението с кислород се провежда предимно в болнични заведение при дихателна недостатъчност.

Антибиотици
Макар че антибиотиците не действат на вирусите, антибиотиците се използват при лечението на ковид поради наслагването на бактериална инфекция.

Хидроксихлорохин
Американската асоциация по инфекциозни болести (IDSA) препоръчва да не се използва при пациенти с ковид19.

Ремдесивир
За пациенти без нужда от кислород и кислородна сатурация над 94%, Американската асоциация по инфекциозни болести предлага да не се използва ремдесивир.

Реконвалесцентна плазма
Няма неоспорими доказателства за ползата от използването и.
За хоспитализирани пациенти с COVID-19, насоките на IDSA препоръчват да се използва плазма само в контекста на клинични изпитвания.

Дексаметазон
Анализът показва по-скоро ползи от използването на кортикостероиди в определен етап от лечението на пациентите.

Витамин С
Няма доказателства за полза от приема на витамин С

Витамин Д
Има положителен ефект. Добре е да се изследва витамин Д преди да започнем приема му.

Цинк
Препоръчителната хранителна добавка за цинк е 11 mg/ден при мъжете и 8 mg/ден при жените. Има опасения за нарушена чревна абсорбция на мед и потискане на имунната система с дългосрочен прием на високи дози цинк.

Антикоагуланти
Американското общество по хематология препоръчва профилактика с антикоагуланти за всички пациенти с COVID-19 при липса на противопоказания.
В България често се използват и са достъпни като цена много антиагреганти като аспирин, антистенокардин, клопидогрел, ривароксабан и други.
Антикоагулантите на нашия пазар са представени от апиксабан, чиято цена за съжаление е доста висока.

Не приемайте антикоагуланти и антиагреганти без консултация с лекар!

Ваксини срещу ковид-19

Към момента, България разполага с ваксини на следните производители:
Ваксина на АстраЗенека
Ваксина на Модерна
Ваксина на Пфайзер и Бионтех

За да бъде одобрена за прилагане върху хора, всяка ваксина трябва да докаже две неща:

1. Че е безвредна.

2. Че е ефективна.

Създадена е европейска комисия която отговаря за този процес. Досега комисията е одобрила три ваксини—на Пфайзер и Бионтек, на Модерна и на АстраЗенека.
Разработват се и други ваксини.
Принципът им на действие е следния:
1. Ваксини на Пфайзер и Бионтек, на Модерна и на КюрВак:
Ваксината кара нашия организъм да произведе белтък като този на вируса (антиген), след което организмът ни произвежда и защитни белтъци (антитела).
2. Ваксини на АстраЗенека, Джонсън и Джонсън, както и руската ваксина:
Ваксината носи вирусния белтък (антиген) и кара организма да произведе защитни белтъци (антитела).
3. При ваксините на Санофи, GSK и Новавакс, освен вирусния белтък (антиген), ваксината съдържа и помощно вещество, което позволява с по-малко количество белтък на вируса организмът да прoизведе необходимото количество защитни белтъци (антитела).
4. При ваксината на Валнева и при китайската ваксина получаваме омаломощени частици на коронавирус (антиген), които не са в състояние да предизвикат болест, но карат нашия организъм да произвежда защитни белтъци (антитела)
Досега не са произвеждани ваксини за хора по първия начин.
По другите начини са направени ваксините, с които сега се ваксинираме от бебета до възрастни.
От създаването на една ваксина до нейното прилагане обикновено минават между 3 и 9 години.
По тази причина, все още не можем да отговорим на всички въпроси за тях, но създателите на всяка одобрена за приложение ваксина са доказали, че е безопасна, преди тя да бъде пусната на пазара.
Това което научихме след първата година от появата на ковид19 е:
1. Заразява лесно хората, поради което се налага изолация.
2. Убива в пъти повече хора в сравнение с грипа.
3. Уврежда много органи.
4. Възстановяването е трудно и продължително.
Макар да нямаме всички отговори за ваксините, те ни дават възможност да се предпазим от опасно заболяване, както и да се освободим от чуството на непосредствено надвиснала заплаха.
Ваксинирането срещу ковид19 в България не е задължително.
Всеки от нас е свободен да реши дали да се ваксинира.
В нашата амбулатория, един от колегите вече е ваксиниран (с ваксината на Пфайзер и Бионтех). Останалите също предстои да се ваксинираме.

Нашият опит

Заболяването протича с различна тежест при пациентите.
Някои нямат оплаквания и разбират случайно, че носят вируса, при изследвания в колектива в който работят.
При други, заболяването започва с един или с няколко от следните симптоми: лека хрема, температура, загуба на вкус и обоняние, чувство на отпадналост и умора, болки по мускулите, болки в гърлото. Липсва кашлица! Въпреки това, рентгеновата снимка показва двустранно засягане.
Това ни дава основание да назначим антибиотик, парацетамол, септолете или друг ороантисептик, проспан или друг муколитик.
При повечето пациенти симптомите затихват между 3 и 7 дни.
След 3–4 ден се появява суха кашлица.
При някои, умората, температурата и кашлицата преминават за 10–14 дни.
За съжаление, макар и не много често, имаме пациенти с късни усложнения—засега предимно от страна на сърцето.

Нашите препоръки

Преди няколко дни помолих наш пациент с хрема да се отдалечи от другите пациенти, за да не ги зарази.
Той посрещна молбата ми с обида. Каза, че има “просто хрема.”
Хремата често е предизвикана от вирус или бактерия и следователно Е заразна.
Не е необходимо причината за хрема да е коронавирус, за да спазваме хигиенни правила и да направим нужното, за да не заразим хората около нас.
Отговорността към здравето на всеки човек е хуманен дълг и християнска добродетел.
И пропуск в образователната система.
На никого не му е приятно да е има хрема.
Безобидната хрема може да стигне до бронхит, пневмония, да увреди сърцето, бъбреците.
Когато сме болни не би трябвало да е необходимо някой да ни казва да носим маска или да стоим на разстояние от другите хора, за да не ги заразим.
1. Носете маски!
Маската е единственото сигурно средство за предпазване от коронавирус.
Тя пази другите от нас, но най-вече нас от другите в автобуса, магазина и други закрити пространства, в които въздухът не се филтрира.
Маската помага, когато:
 Е сложена плътно на лицето
Покрива устата И НОСА
Сменя се.
2. Спазвайте дистанция.
Не знаете човекът до Вас дали не носи вируса, дори без да знае.
Да си болен не е приятно.
Дори и от хрема!
3. Ограничете до минимум присъствието в затворени пространства. Особено важно е да избягвате помещения с климатици. Те завихрят въздуха.
4. Проветрявайте често.
5. Мийте ръцете. Не докосвайте носа, устата и очите с немити ръце.

Децата и ковид19

Има две причини, поради които свързваме покачването на заболеваемостта с периодите, в които децата посещават училище:
1. Децата рядко показват симптоми на болест. Или симптомите са съвсем леки. Затова, когато се срещнат с вируса, те продължават да посещават училище, магазини и други закрити заведения. Така заразяват много хора.
2. Децата се придвижват на групи без да носят маски. През това време си играят от близко разстояние, говорят високо, бързо, пеят, тичат, и т.н. Отделят много и надалече малки капчици, с които заразяват стоящите наоколо деца, а те своите родители и учители.
Децата също боледуват. За радост, сравнително много рядко.
Ваксините, които в момента са одобрени за употреба, все още не са тествани върху деца.
Пандемията от ковид19 ни подсети, че е необходимо да научим децата на хигиенни правила.
Това не е посегателство върху тяхната свобода, каквито изказвания се чуват.
Всяка хрема, грип, жълтеница и други, макар че често минават леко, оставят поражения в организма на детето. Някои водят и до късни последици. Появяват се заболявания, които рядко се сещаме да свържем с прекаран в миналото грип.
Епидемиологията в България през последните години не е на необходимото ниво. Не ни ограмоти по отношение на мерките, които трябва да вземем, за да не сме постоянно сополиви и да даваме парите си за полезни и приятни неща за лекарства.
Не ни научи, че хремата също води до неприятни усложнения.
Всяка година, страната е засегната от няколко грипни епидемии. И това се приема за нормално. Куриозно е, че грипните епидемии влязоха в календара на училищата.
За сравнение, в държавите от Западна Европа, през последните 10 години не е имало грипна епидемия.
Необходима е по-добра епидемиология. А дотогава е необходимо да запазим здравето на нашите деца като ги научим на култура на общуване.